Nyheter

Gröndalselever skrev 175 sagor

Nyheter När höstterminen startade fick niorna på Gröndalsskolan en handfast arbetsuppgift av sin bildlärare, Sara Berggaard.

Anna Sandahl och Emma Lorenzen är två av eleverna som var med och läste sagor i dag.  [1/11]

Bildläraren Sara Berggaard gav eleverna i uppgift att göra varsin sagobok.  [2/11]

12 av de 175 niorna från Gröndalsskolan besöklte Mossle Förskola i dag för att läsa sagor.  [3/11]

Amrta Aljvcic och Natali Milenkovic läste sagor för de minsta.  [4/11]

Lisa Emanuelsson och Tilde Johansson fångade barnens uppmärksamhet när de läste ur sagoböckerna.  [5/11]

Dert fanns många sagoböcker att välja mellan.  [6/11]

Emma och Natalie läser sagor.  [7/11]

Ajla Catic och Gabriella Bejjlo med sina böcker.  [8/11]

Projektet med sagoböckerna resulterade i 175 unika sagoböcker.  [9/11]

Julia Karlsson fick barnens uppmärksamhet när hon läste sagor i dag.  [10/11]

Victor Bäck läste sagor för barnen,  [11/11]

– Under hösten har alla eleverna i nian arbetat med att göra varsin sagobok för små barn.
Resultatet blev bilderböcker, böcker med bara text, färgböcker och sagoböcker med siffror, berättar, Berggaard.
Totalt har det handlat om cirka 15 olika lektioner som använts till arbetet.

Fantasin har verkligen flödat hos Gröndalseleverna och allt resulterade i att det nu finns 175 unika sagoböcker på skolan. Men böcker som inte används är inte till glädje för något. För att testa sagoböckerna i skarp läge så besökte en delegation på 12 elever och bildläraren i dag förskolan på Mossle.
Barn, från ett år och uppåt fick under någon timme lyssna till en mängd olika sagor som niorna läste upp för dem.

Av de små barnen reaktion att döma så hade niorna lyckats bra.
Små barn kan vara kritiska, men alla barnen lyssnade med spänning på de olika sagorna.
För niorna på Gröndalsskolan väntar nu nästa arbetsuppgift från bildläraren.
– Under våren ska de arbeta med porträtt, lära sig att göra ett ansikte, berättar Sara Berggaard.

Taggar

Dela