Nyheter

CG:s första bil var en SAAB 99

Nyheter Carl Gunnar Gustavsson första egna bil var en SAAB 99 som han hade med sig när han flyttade till Sverige 1976. Följ med i vår serie om "Min första bil".

– Jag fick ju ta in en bil tullfritt då förutsatt att jag ägt den utomlands i över 6 månader och den chansen kunde man inte missa. Den kostade då 23 500 kronor. I Sverige hade den kostat 33 000 kronor. SAAB hjälpte mig mycket med den affären, i motsats till Philipssons i Jönköping som motade mig på dörren när jag frågade om de kunde hjälpa mig med en Mercedes, säger Carl Gunnar Gustavsson i Ryd väster om Skillingaryd. 

Han berättar vidare att det året hade SAAB mycket ”ovanliga” färger på sina bilar – ett exempel var rosatonat vit. Men hans blev en ilsket ljusgrön.

– Med tiden blev den rostig, och jag slipade bort rost och målade över med orangeröd blymönja på de renslipade fläckarna. Mot slutet blev den därför ganska illrött prickig mot illgrön bottenfärg och vår nyanlände chef frågade om det var jag som hade bilen med den ”ovanliga” färgen. Det var det. Själv gled han omkring i SAABs allra flottaste stora modell, berättar CG.

CG:s roligaste minne med bilen var när han kom till Finland med svenskt pass, tyskt körkort, finsk hund och nylevererad dansk bil som han bara hade ”midlertidlig registerattest” på – alltså inget riktigt registreringsbevis. Tullaren ville se ”auto registeri papperi” och det fick han – men uppskattade inte alls den lilla gråa papperslappen. Stämningen eskalerade till klart hotfull, och han fick gå in i en byggnad dit det strömmade uniformerade tullare som diskuterade och diskuterade och diskuterade bakom en mjölkglasvägg. Till slut kom den som hade flest guldränder på uniformen ut med beskedet: ”Ni kan faaara” – och oj så jag for!

– Efter det har jag bara haft Volvo – två 245, en 945 och en XC70. Vilken som är bäst kan jag inte svara på men mekanikerna gillar 945.an, som de tycker var Volvos bästa. Jag gillar den också. Den har bra lastutrymme och det är hyggligt drag i den när turbon griper tag. XC70 har en ännu starkare motor trots att den är klart snålare med bränslet. Den är fyrhjulsdriven. Den har bränsledriven kupevärmare – bara SAABen har haft motor- och kupévärmare men den gick på 220 Volt. XC70n har också luftkonditionering och den har även allt annat…, avslutar CG.

Fotnot; Flera läsare välkomnas att berätta eller bli intervjuade om sin första bil. Välkommen att kontakta oss på redaktionen@skillingaryd.nu eller redaktionen@vmo.nu

Carl Gunnar Gustavsson i Ryd utanför Skillingaryd berättar om sin första bil

Taggar

Dela