Nyheter

Anton vill belysa konstnärens roll 

Nyheter Anton Alvarez vill ifrågasätta den gängse uppfattningen om hur ett konstverk blir till och därigenom belysa konstnärens roll. I sommar är han aktuell med en utställning på Vandalorum.

Anton Alvarez vill ifrågasätta den gängse uppfattningen om hur ett konstverk blir till och därigenom belysa konstnärens roll. Foto: Pressbild  [1/5]

Utställningen består av monumentala lerskulpturer som produceras på plats. Foto: Pressbild  [2/5]

Utställningen består av monumentala lerskulpturer som produceras på plats. Foto: Pressbild  [3/5]

Alvarez kommer att använda sig av en storskalig extruderingsmaskin på Vandalorum.   [4/5]

Sju ton stengodslera kommer att pressas ut ur dess olika munstycken och bli till verk i en skala som vida överstiger den vi känner från keramikens värld. Foto: Pressbild   [5/5]

I sommar skapar Anton Alvarez en omfattande utställning för Vandalorum. Utställningen består av monumentala lerskulpturer som produceras på plats med utgångspunkt i den 400 kvadratmeter stora formladan som experimentyta. Utställningen öppnade i veckan och under de första veckorna kan publiken följa installationens tillkomst.

I sitt arbete inriktar sig Alvarez på design av system och skapandet av maskiner och processer. Det som tillverkas med hjälp av hans verktyg saknar ofta tydlig funktion och befinner sig i ett gränsland mellan konst och konsthantverk. Alvarez process sker i samspelet mellan maskin och människa, där ingendera fullt ut kan styra resultatet. Trots att objekten är maskintillverkade når de en originalitet.

Alvarez drivkraft är att utveckla nya sätt att skapa, och därmed utmana relationen mellan upphovsperson, process och föremål. Han vill ifrågasätta den gängse uppfattningen om hur ett konstverk blir till och därigenom belysa konstnärens roll. Samtidigt vill han synliggöra och ta produktionen av konsten ut ur ateljén och in i utställningsrummet där mötet med publiken sker. 

De verktyg Alvarez utvecklar möjliggör en tillverkning som är fristående från såväl industrins metoder som hantverkets traditioner. Så är fallet även med den storskaliga ombyggda extruderingsmaskin som Alvarez kommer att använda på Vandalorum. Sju ton stengodslera kommer att pressas ut ur dess olika munstycken och bli till verk i en skala som vida överstiger den vi känner från keramikens värld. 

Till utställningen publiceras en katalog med en nyskriven text av filosofie doktor Cilla Robach, enhetschef för samlingarna på Nationalmuseum. Utställningens grafiska formgivare är Stefan Engblom och utställningen är producerad av Vandalorum med stöd av Estrid Ericsons stiftelse och Stiftelsen Längmanska kulturfonden. 

Om Anton Alvarez 

Anton Alvarez (f. 1980 i Sverige, uppväxt i Sverige och Chile) har studerat vid Royal College of Art i London (MA Design Products 2010–12), Konstfack (BFA inredningsarkitektur / möbeldesign 2006–09) samt Stenebyskolan (trähantverk / möbelsnickeri 2004–06). Han har genomfört soloutställningar på bl a Salon94 i New York, Xue Xue Institute i Taipei, Gallery Libby Sellers i London, Espace Muraille i Genève och Gustavsbergs konsthall i Stockholm. Han har utnämnts till Årets konsthantverkare av Residence (2014) och finns representerad i samlingarna vid bl a Denver Art Museum i Colorado, Röhsska museet i Göteborg och Nationalmuseum i Stockholm. 

Källa: Pressmeddelande från Vandalorum

Fotnot: Extrudering är en process som används för att skapa objekt med bestämda tvärsnittsprofiler. Ett material trycks genom ett munstycke med önskade tvärsektioner. De två främsta fördelarna med en sådan process jämfört med andra tillverkningsprocesser är att man kan skapa mycket komplexa tvärsnitt och att man kan arbeta med material som är sköra, detta eftersom materialet bara skapas med tryck- och skjuvspänningar. Det utgör också delar för att skapa en utmärkt ytfinish.

Taggar

Dela